Cusco is een heel andere wereld dan Lima

7 februari 2022 - Cusco, Peru

Vandaag mag ik (Marco) schrijven. De overgang van het bloedhete zeeklimaat van Lima naar het in de Andes gelegen en dus veel koudere Cuzco is echt heel groot. Behalve de duizeligheid van de hoogte is het dus vooral de kou die ons de eerste nacht overvalt. Meer dan 12 uur geslapen, en toen de wereld van Niels en Ana binnengestapt. Niels gaf ons een rondleiding met een eerste impressie. Ik vind het moeilijk om precies de scheidslijn tussen toeristisch vertier en de werkelijke leefwereld van de Peruanen in Cuzco te scheiden. We zien in klederdracht gehulde vrouwen met Alpaca’s in hun armen rondlopen. Dat zal toeristisch zijn....maar de plaatselijke markthal was echt een belevenis: eten, drinken, truien, t-shirts, bloemen, en alles wordt luid aangeprijsd, zoals dat ook gebeurt in het straatbeeld. Iedereen wil wat aan je verkopen of wat aan je verdienen. Rode draad is wel de Inca-cultuur, standbeelden van Inca-helden, authentieke kleren, vlagvertoon, de namen van de winkels, alles ademt Inca hier.
Niels heeft ons weer een typisch Peruaanse maaltijd laten eten, waarbij vooral de enorme hoeveelheden opvallen, je hoeft de hele dag niet meer te eten als je om 1 uur hebt gegeten. Daarna hebben gezien waar ze woonden, en heeft hij ons op de taxi terug naar ons hotel gezet. Het lijkt wel of elke auto hier een taxi is, en er moet steeds stevig onderhandeld worden over de prijs. Ik versta er, ondanks twee jaar Spaanse les, bijna geen woord van, maar Niels spreekt het al alsof hij hier 10 jaar woont.

Morgen verder met onze ontdekkingstocht....

Marco

Tupac AmaruDe kathedraalIs het geen schatje?Souvenirs souvenirsBeroemde San Pedro marktVader en zoonA2F8D24C-AC0F-456D-AC87-5A6C923C299BSouvenirs souvenirsEn meer souvenirsEn nog meer souvenirsE595039A-E637-4BFA-B1D3-D84ABC76E869Kolibrie

1. Anita:
    7 februari 2022
    Wat een avontuur laat het maar over je heen komen maak veel foto's straks thuis kan je dan rustig kijken en herbeleven van wat je allemaal hebt gezien en mee gemaakt. Het is toch net wat anders dan Vlijmen ik zie daar weinig kleur en klederdracht.
  2. Helminette:
    7 februari 2022
    Wat bijzonder zeg! En wat zal het allemaal overweldigend zijn. De drukte, de kleuren, de geuren....en leuk om in het echt te zien hoe Niels & Ana daar nu leven. Ontzettend leuke foto van Niels en Marco samen! Kun je zo'n Alpaca niet mee naar huis nemen? Zoooo schattig! ... heel erg leuk om dit allemaal te lezen. Geniet ervan!
  3. Petra:
    8 februari 2022
    Wat een indrukken allemaal
    Voor hun het dagelijks leven, voor ons een vakantieimpressie
    Erg leuk dat jullie ons meenemen op vakantie in Peru
    Enjoy!!!
  4. Brigitte:
    8 februari 2022
    Wat leuk, Marco, dat jij ook schrijft in deze blog. Een schitterende foto van vader een zoon!