Cultuurshock

12 februari 2022 - Cusco, Peru

(Door Hennie)

Cultuurshock

Dit is wel het woord dat bij mij naar boven komt, als ik terugkijk op onze eerste week hier in Peru.

Werkelijk alles is anders. Het voelt onwerkelijk op sommige momenten. Dan denk je echt “waar ben ik terecht gekomen”.  Nu na een week hier begint het voorzichtig te wennen. De hoogteziekte is min of meer over, al zijn we beiden vlug kortademig. We eten hier goed en lekker, ze eten hier veel en vooral tussen de middag en zijn gek op kip en ei.

De trouwe lezers kan ik geruststellen, ik ben gisteren niet zwaargewond geraakt, een pleister op mijn elleboog en spierpijn is alles wat ik aan mijn val overgehouden heb.

Mijn trouwe fleecevest is inmiddels  fris gewassen en kan ik weer aan. Een zeer nuttig kledingstuk kan ik jullie vertellen. De dresscode hier is vooral LAAGJES. Hemd, shirt, fleecevest en een jasje erover. Want je hebt hier niet echt steady weer.

Als de zon schijnt is het hier heet. Is de zon weg is het koud. Regent het, dan plenst het. We vertrekken dan ook iedere dag met volle bepakking. We hebben gisteren een zgn. Boleto Turistico gekocht. Daarmee kun je in alle musea en bezienswaardigheden hier in en rondom Cusco dan 10 dagen lang terecht. Dit is heel handig, anders sta je overal weer een kaartje te kopen.
Vanmorgen zonder onze personal-gids even alleen op pad geweest. Een lekker sapje gekocht op de plaatselijke markt bij onze lieve Maria.

Onze Maria van de fruitsapjes

Na dit spannende avontuur sloot Niels aan om half 12.

Tupac Amaru

We hebben ons reisje naar Machu Picchu vastgelegd, bij alweer een amigo van Niels van het reisbureau. Volgende week dinsdag en woensdag zullen we dit gaan doen. Spannend vind ik dat wel, verder gaan we morgen de befaamde Cavia proeven , jaja , jullie lezen het goed.

Er volgen nog wat foto’s van onze wandelingen door de stad.

Inca  koningDemonstratieOp de markt is uw gulden een daalder waardOp de marktFruit in overvloed

1. Esther:
    12 februari 2022
    Fijn om te lezen dat jullie zo genieten! Gelukkig is de val mee gevallen😅🙈
    Veel plezier volgende week in machu Picchu. Super leuk om jullie zo te volgen.
  2. Franka Libregts:
    12 februari 2022
    Mooie kleurige plaatjes weer.
    Gelukkig dat de val mee is gevallen.
    Hoe zit het met Corona daar Hennie?
  3. Hennie en Marco Mommersteeg:
    12 februari 2022
    23 miljoen volledig gevaccineerd, 54,4%van de bevolking volledig gevaccineerd iedereen draagt overal een mondmasker binnen en buiten. Op sommige plekken is een dubbel mondmasker verplicht. Wij voelen ons in dat opzicht hier best veilig. De enigen die geen of slecht een mondmasker dragen zijn Bijv. Toeristen. De meeste besmettingen vinden plaats in Lima.
  4. Petra:
    12 februari 2022
    Wat een mooie vooruitzichten allemaal muv die cavia, dat weet ik ook niet...
    Maar vooruit, geniet ervan
  5. Franka Libregts:
    12 februari 2022
    Fijn Hennie dat je je wat corona betreft niet zoveel zorgen hoeft te maken.
    En laat ons weten hoe de cavia smaakt, ik denk een beetje naar konijn😄
  6. Michelle:
    ❤👍
  7. Jok van Bijnen:
    13 februari 2022
    Heel het verhaal weer geleźen wat een prachtige reis hebben jullie.gr ons.