De dag van de cavia

13 februari 2022 - Cusco, Peru

(Door Marco)

We wisten het natuurlijk al een hele tijd, maar hebben het grote moment nog kunnen uitstellen. Maar vandaag was het zover: Cavia-dag! En nee, dat is niet gezellig op de foto met een kleurrijk uitgedoste dame in klederdracht die een cavia in de arm heeft! Verre van dat, het is veel afschrikwekkender: we hebben cavia voor de lunch!

Onze inmiddels vaste taxichauffeur amigo Mario bracht ons bij Niels en Ana, die zich al verheugden op de exclusieve maaltijd. En dat is dus echt een avontuur: het eten van cavia ( in Peru heet dat een Cuy) is een delicatesse, en we gingen naar dé driesterrenspecialist (Cuyería) voor een heerlijk hapje huisdier uit de oven.

77C6F405-9A2E-449A-A26C-A610190ECD86Tipon is dé plaats om cavia te eten

Ik geef het toe, we waren nerveus voor dit gastronomische experiment, zelfs een beetje misselijk bij de gedachte om zo’n knuffeldier op je bord te krijgen. De eigenaar van Cuyeria Ampay keek al een beetje verbaasd toen wij, gringo’s, aan ons tafeltje gingen zitten. Ana bestelde meteen de Cuy Gigante en Niels deed daar niet voor onder, Hennie en ik kozen ervoor om samen een half knuffelbeest te verorberen.

Een kwartier later was het zover: nog met kop en staart staarden de gegaarde beestjes ons aan. Kluiven maar! Want Cuy eet je gewoon met je handen, net als een kippenpoot.

Ana en de CuyA4DD58A1-C8A7-45EA-80BA-1ED2EC5C63FFHennie en de Cuy

‘ gewoon aan het pootje trekken’, legde Niels deskundig uit. Dat deden we, we kluifden het vlees van de botjes en plukten de cavia kaal. Ik geef toe, ik smokkelde wat door een pootje met nog wat vlees in het afvalbord te leggen. Dat kwam me op een vermanende blik te staan van de eigenaar, die geamuseerd tot drie keer toe een kijkje kwam nemen hoe we het er af brachten. Goed dus! Weggespoeld met wat bier volbrachten we onze taak. Tevreden stapten we de Mario-taxi weer in. Hoe het smaakte? Op het risico dat onze bijna-schoondochter dit als een belediging opvat....mwah....het hoeft niet nog een keer!

de middag brachten Hennie en ik samen door. Inmiddels weten we de weg in de stad en we bezochten Qorikancha, een Inca-bolwerk waarop de Spanjaarden later een kasteel bouwden, maar wat nog behouden is gebleven. Erg mooi en interessant, onze gids vertelde er veel over.

HennieDe Inca symbolen in het grasInca bouwstijl en Spaanse bouwstijl

Tenslotte hebben we nog wat rondgelopen en natuurlijk foto’s gemaakt, want overal zie je weer standbeelden, mooie plantensoorten, kolibries, en andere vogels. Het was me het dagje wel. Een gezellig etentje en eens iets nieuws gegeten. Morgen het vrijgezellenfeestje van Niels, dat wordt bierdrinken met een bbq. Hopelijk met gewoon kip op de grill!

Grote cactusMarco achter de waterval80FDC117-2BE6-473F-A062-495C21977248Hennie van dichtbijMarco van iets verder wegGezellige cavia’sInca museumMonumentZo schattigZoals de Inca’s de wereld zagenInca museumNationale bloem

1. Gosse:
    13 februari 2022
    Dat ziet er smakelijk uit hoor zo’n cavia😜
  2. Franka Libregts:
    13 februari 2022
    Knap hoor dat jullie cavia hebben gegeten. Ik moet er even niet aan denken😜
  3. Thérèse:
    O.M.G!
  4. Carolien van Drunen:
    13 februari 2022
    Ik vind het wel stoer van jullie dat je cavia hebt gegeten.
  5. Anita:
    13 februari 2022
    Lands wijs lands eer, ik vrees dat ik voor de eer bedankt had.
  6. Brigitte:
    13 februari 2022
    Fijn dat jullie hebben voorgeproefd. Nu kan ik het van mijn bucketlist afstrepen.
  7. Michelle:
    13 februari 2022
    🤢🤮 ik hou het liever bij knuffelen van die beestjes
  8. Hennie en Marco Mommersteeg:
    13 februari 2022
    Moet je toch eens proberen Michelle!