De Ballestas eilanden
Op zondagmorgen staan de Ballestas eilanden op het programma. Het is weer wachten in lange rijen, toeristencircussen zijn uiteindelijk overal het zelfde: iedereen wil iets aan je verdienen, dat accepteren we gelaten en uiteindelijk worden we begeleid door een streng kijkende man in een camouflagejack en een grote JBL-speaker onder de arm naar de boot. We gaan een mooie tocht maken, Hennie heeft het fototoestel paraat want we gaan veel dieren zien. Hee, de man in het camouflagejack heeft nu ineens een kapiteins- outfit aan, compleet met pet en met gewichtig lijkende insignes. Professionaliteit dus, ook op een toeristenboot! Hoewel, even later blijkt toch iemand anders het roer te voeren, en die heeft geen pet op. Nou ja, hoe dan ook, we liggen op koers om met grote snelheid naar de eilanden te varen.
Onderweg gaat Kapitein Pet als fotograaf verder, elke groep komt op de foto en iedereen mag even de pet op. Inmiddels zijn we in volle vaart onderweg en worden we bijgepraat door een gids (ja, er is een driekoppige crew aan boord). We zien pelikanen, roodkopgieren (ook wel de mini-condor genoemd), zeehonden en pinguïns. Wat we ook zien is ‘el candelabro’, dat is een indrukwekkende zandtekening in de stijl van de beroemde Nascalijnen, misschien dus ook wel gemaakt door de makers van deze lijnen, dat weet niemand zeker.
Het is een mooie tocht, zeker de moeite van het vroege opstaan waard. Op,de terugweg komt kapitein Pet opnieuw langs, nu met ontwikkelde foto’s in een toerististisch Paracas-lijstje. Ja, deze man heeft niet stil gezeten, blijkt wel. Hij heeft, terwijl wij foto’s maakten van de eilanden en de vogels, foto’s ontwikkeld en die kan hij nu weer voor 10 sol verkopen. Slimme jongens die eilandvaarders. Tenslotte wordt met de pet (ja, opnieuw die pet) rondgegaan en is iedereen blij.
En dan, in de avond, volgt het gedeelte van de reis waar ik van tevoren het meest tegenop zag: de busreis van Paracas naar Arequipa, via Ica en Nasca. Eerst anderhalf uur naar Ica, dan twee uur wachten en dan in de nachtbus. Vertrek om 21 uur, aankomst de volgende dag om 10 uur. Het is een erg lange zit, zonder stop, en dus zijn we blij als we in een snikheet Arequipa aankomen.
Arequipa is, na Lima, de tweede stad van Peru met 870.000 inwoners, op 1000 km van Lima en op een hoogte van 2300 meter. Dus geleidelijk komen we weer op hoogte, vrijdag vliegen we naar Cusco en komen we bij Niels enAna thuis. Nu eerst Arequipa ontdekken en in ieder geval deze week nog naar Colca Canyon, eens kijken of we de condor kunnen spotten.
Foto’s
4 Reacties
-
Jos:11 juli 2023Dit is geen toerisme...jullie zijn ontdekkingsreizigers "Livingstone I presume". Geweldig hoor wat jullie allemaal zien/meemaken, incluis zo'n tocht in de bus naar Arequipa! Hoop dat jullie je goed blijven voelen met 1300 meter hoger in de lucht!
-
Hennie:11 juli 2023😀dank je Jos! Avonturiers in hart en nieren zijn we😉
-
Anita:11 juli 2023Pas op voor de condor, ik verwacht van Hennie wel een topplaat. Ze heeft nu geen concurrentie 🙃 🤣🤣
-
Hennie en Marco Mommersteeg:11 juli 2023(Marco) maar een beetje concurrentie is goed hoor, dat stuwt ze naar eenzame condorhoogtes!


