Paracas en pelikanen

9 juli 2023 - Paracas, Peru

Vanmorgen vroeg (6.15) stonden we alweer klaar voor de volgende trip. Vier uur met de bus ten zuiden van Lima ligt  Paracas, mooi gelegen aan zee. Waar Lima grijs en grauw is, brak de zon direct door toen we de stad achterlieten. Dan ziet de wereld er anders uit, de stille oceaan wordt blauw en de grijze golven wordt een witte branding.

Toen we Paracas binnenreden werden we opgewacht door fanatiek roepende en wenkende vrouwen die ons allemaal een excursie wilden aansmeren. We blijven ons verbazen over de taal - en cultuurkennis van Niels, die moeiteloos meegaat met het onderhandelen tot de laatste sol en er mooie deals uit sleept.

De deal van de dag was een rit rond het schiereiland, met de woestijn in het oosten en de oceaan in het westen. Die combinatie was voor ons iets wat we nog niet eerder zagen in Peru. Vorig  jaar zijn we alleen in Lima en Cusco geweest, maar vandaag bleek dat er ook nog een heel ander Peru te ontdekken valt. We zagen pelikanen, flamingo’s roodkopgieren, zeehonden, en de playa’s  waren meer dan fotogeniek!

Chauffeur Antony loodste ons van uitzicht naar uitzicht. De lunch werd een tweede kennismaking met ceviche, de Peruaanse lekkernij die ons opnieuw werd aanbevolen door Niels. Maar net als vorig jaar kan ik niet anders dan concluderen dat die zure vis niet aan mij besteed is.
Pelikanen blijken overigens , als ze iets te eten kunnen krijgen, gewoon net als duiven: opdringerig en ze eten uit je hand.

Het werd een mooie dag met veel indrukken, morgenochtend staat een boottocht naar de Ballestas eilanden op het programma. En dan de lange busrit (13 uur) naar Arequipa.

1. Anita:
    9 juli 2023
    Kijk aan dit is tenminste zichtbaar pluimvee, geen getob met een onzichtbaar baardmannetje in het riet of een klapekster op 100 meter.
    Hier kan je een mooie foto maken van onze gevleugelde vrienden.
    Vooral doorgaan met dit soort opnames.
  2. Hennie en Marco Mommersteeg:
    9 juli 2023
    Dank, ze zijn ook gelukkig zo groot dat ik ze niet kan missen 😂
    Het wemelt hier van de pelikanen!
  3. Ingrid:
    9 juli 2023
    Leuk om te lezen geniet verder van deze reis. Wel af en toe lachen op de foto Marco. Nou lijkt het net of je heimwee hebt.
  4. Nynke:
    11 juli 2023
    Wouh, jullie hebben in korte tijd alweer veel gezien en beleefd! Prachtige natuur zeg en mooie fotos!. Blijf genieten en hou ons op de hoogte!