Dansen op straat en eten in gebarentaal

14 juli 2023 - Arequipa, Peru

Na de vermoeiende reis naar de condors, was het vandaag een dag om te herstellen. Maar natuurlijk was er nog wel van alles te ontdekken in deze mooie stad Arequipa. We bezochten Yanahuara, een panoramisch uitzichtpunt over de stad en over de vulkaan de Misti, met sierlijke bogen in een parkachtige omgeving. Het was leuk om dit gedeelte van de stad te bezoeken, even uit het centrum en daarom ook een stuk rustiger.

IMG_0002

IMG_4851

Onderweg terug kwamen we een straatfeestje tegen, zomaar op een donderdagochtend, zo bijzonder dat je dat hier zomaar op elke straathoek kunt tegenkomen. Een lange rij dansende mensen, mannen en vrouwen, in traditionele (vrouwen)kleding. En een bandje met trommels en blazers, die in een razendsnel en hysterisch ritme steeds hetzelfde melodietje spelen. Wat ik mooi vind hieraan is de ongecompliceerde vrolijkheid die dit soort tafereeltjes uitstralen. Allemaal blije , lachende en dansende mensen en daar word je dan zelf ook weer blij van.

IMG_4854

De lunch was ook een verrassing, bij de ingang stond het al: ‘Aprende y pide en lengua de señas: leer en bestel in gebarentaal. Verrassend concept, waarbij dove mensen in de bediening werken. Dat zie je niet al teveel in Peru, mensen met een handicap aan het werk. Maar we hebben ons ook in deze taal prima gered en kregen gewoon wat we in stilte bestelden.

IMG_4859

IMG_4858

Dat was Arequipa dan. Een mooie stad die we zijn gaan waarderen, met een mooi centrum, veel parken, een fijne sfeer en veel mooie kleine straatjes met winkeltjes en bars. Morgenochtend vliegen we naar Cusco en gaan we bij Niels en Ana logeren.

IMG_4863

1. Nynke:
    14 juli 2023
    Wouh, het blijft bijzonder en indrukwekkend wat jullie meemaken! Super om ons zo mee te laten genieten!
    En dan nu op naar Niels en Ana hun habitat! Geniet ervan ( maar dat komt wel goed vlgs mij!)
  2. Ingrid:
    14 juli 2023
    Mooie verhalen en foto’s.