Gieren, aapjes, mango- en cacaobomen

25 juli 2023 - Puerto Maldonado, Peru

We mochten uitslapen vandaag, ook wel eens lekker. Pas om 9 uur zaten we weer in ons bootje, op weg naar een nieuw rondje oerwoud. Als je eenmaal wat gewend bent aan de hitte krijg je meer oog voor je omgeving. En die is toch echt wel prachtig hoor! Daar vlogen de geelkopgieren en (oude bekende) de roodkopgieren weer boven ons hoofd, terwijl we limoenen en bananen aten die vers waren geplukt door onze gids.

IMG_5225DSC01562DSC01559DSC01547DSC01573

Terug in onze lodge trekken we de zwembroek en de slippers aan en gaan we naar het zwembad. Het begint zowaar op een vakantie te lijken hier! Terwijl de papegaaien en de veelkleurige vlinders om ons heen zwermen, trekken wij onze baantjes.

IMG_5231IMG_5230DSC01578

Van de hitte hebben we steeds minder last. In de middag gaan we weer met de boot over die grote rivier, lekker met de verkoelende wind, naar een soort ‘apen-eiland’. We trekken daar de bossen in en al snel zien we de capucijner-aapjes door de bomen springen. Onze gids heeft, hoe cliché, een zak bananen bij zich en wij krijgen allemaal de kans om een banaan aan een aapje te geven. Het levert alweer mooie plaatjes op. Maar, niet alles is romantisch, onze gids heeft wel een knuppel bij zich, de aapjes zouden zich ook agressief kunnen gedragen, waarschuwt hij. Zo is het natuurlijk ook, alles voor de toeristen, maar dat mantra kennen die apen niet.

DSC01636DSC01634DSC01627

Terug bij ons vakantie-oord krijgen we nog wat les in plant- en dierkunde van onze gids. Onvoorstelbaar hoeveel die jongen weet. We gaan zometeen met nieuw opgedane kennis aan het diner, het was een mooie dag  in de Peruaanse Amazone. Hopelijk blijft die nog even bestaan, want ook hier worden grote stukken regenwoud platgebrand voor de landbouw, we zagen de grote gaten vanuit het vliegtuig toen we hier aankwamen.

Marco

1. Jos:
    25 juli 2023
    Prachtige foto's wederom Hennie en Marco en wat zorgelijk toch, dat zoveel regenwoud wordt neergesabeld in Zuid-Amerika! Niet alleen Peru, maar ook bijvoorbeeld Brazilië zorgen voor een enorme kaalslag.